Czy waro pojechać na wakacje z biurem podróży?

Czy waro pojechać na wakacje z biurem podróży?

Od dłuższego czasu modne jest spędzanie urlopów za granicą, im dalej, bardziej egzotyczne i oryginalnie, tym lepiej. Wszystko wspaniale, tylko na taki wyjazd najczęściej trzeba wybrać się z biurem podróży. I tu często pojawia się problem. Co pewien czas można przeczytać lub usłyszeć o nieuczciwym biurze podróży, które wyjątkowo niesolidnie wywiązało się ze swoich obowiązków lub oszukało swoich klientów i po zebraniu pieniędzy, jeszcze przed zaplanowanym terminem wycieczki "zwinęło interes". Czym kierować się przy wyborze biura podróży, aby być zadowolonym z urlopu, tanio i bezpiecznie go spędzić?

Informacje o biurze

Oferta biur jest bardzo różnorodna, zarówno pod względem miejsc, jak i cen i standardu. Najpierw jednak trzeba trafić na profesjonalnie i uczciwie działające biuro, najlepiej będące na rynku już od dłuższego czasu. Każde biuro podróży musi mieć zezwolenie od wojewody na prowadzenie tego typu działalności. Czy takowe posiada, można sprawdzić w następujących miejscach: u wojewody, w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, w Centralnym Rejestrze Zezwoleń lub na stronach rządowych. Dobrze jest też, już na wstępie zorientować się w jakim charakterze działa biuro, możliwe są trzy opcje: organizator, pośrednik, czy agent. W przypadku, gdy decydujemy się zarezerwować wycieczkę w biurze agenta, warto dowiedzieć się kto jest jej organizatorem, poprosić agenta o pokazanie zezwolenia wydanego przez organizatora i sprawdzić również jego wiarygodność. Ważne jest to o tyle, że to właśnie organizator a nie agent bierze prawną odpowiedzialność za wycieczkę. Godnym polecenia sposobem na sprawdzenie biura jest także zatelefonowanie do Polskiej Izby Turystyki lub regionalnych izb turystyki, gdzie można dowiedzieć się czy biuro jest tam zrzeszone oraz jaką ma opinię. Nie daje to co prawda stuprocentowej gwarancji, że wycieczka odbędzie się bez zastrzeżeń, ale pomoże dowiedzieć się czegoś więcej o firmie.

Podpisanie umowy

Przed podpisaniem umowy trzeba dokładnie zapoznać się z jej treścią i w razie zauważenia jakiś niejasności, zwrócić uwagę organizatorowi. Umowa ma być tak skonstruowana, by klient nie mógł być wprowadzony w błąd – ten obowiązek organizatora zapisany jest w ustawie o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r. Nie powinno się zbytnio sugerować tym, co napisane jest w katalogu, folderze z ofertą, prawdziwą podstawę do ewentualnej reklamacji stanowi umowa i określenia w niej zawarte. Katalogi są często drukowane dużo wcześniej, stąd m.in. wynikać mogą różne rozbieżności. Po podpisaniu umowy, powinniśmy otrzymać jeden jej egzemplarz. Najpóźniej w dniu zawarcia umowy w nasze ręce mają też trafić warunki uczestnictwa, regulamin i program imprezy. Natomiast przy wpłacie kosztów wycieczki lub choćby zaliczki przekraczającej 10 proc. ceny imprezy, powinno się wziąć od organizatora pisemne potwierdzenie posiadania przez niego gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowy ubezpieczenia na rzecz klientów. Warto wiedzieć, że cena jaka została zapisana w umowie w zasadzie nie może ulec podwyższeniu. Co prawda organizator ma do tego prawo, ale tylko w wyjątkowych przypadkach (wzrost kursów walut, wzrost kosztów transportu, wzrost opłat urzędowych lub podatków), jednak ostateczna podwyższona cena musi być podana najpóźniej 20 dni przed datą wyjazdu. Po tym czasie cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, niezależnie od okoliczności. Sporą część praw gwarantuje turyście ustawa o usługach turystycznych, można więc w razie obaw i wątpliwości odpowiednio wcześnie się z nią zapoznać, by znać swoje prawa.

Jak dochodzić swoich praw?

Co zrobić, gdy organizator nie dotrzyma warunków umowy? Jeśli nastąpi to jeszcze przed wyjazdem i organizator zmieni ważne warunki umowy (np. podwyższy cenę), można się na owe zmiany zgodzić lub nie (odstąpić od umowy i żądać wypłacenia całej wpłaconej kwoty), ale trzeba o tym poinformować biuro jak najszybciej po otrzymaniu tej informacji. Jeśli natomiast biuro odwołało wyjazd, ma obowiązek zapewnić nam udział w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie lub natychmiast zwrócić nam wszystkie wpłacone pieniądze. Natomiast jeśli jakieś zmiany nastąpiły już w trakcie podróży i organizator z własnej winy nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, wtedy musi zapewnić (bez pobierania dodatkowych pieniędzy) odpowiednie świadczenia zastępcze. Wszelkie reklamacje można zgłaszać nie później niż 2 tygodnie po powrocie z wycieczki, ale dobrze jest się zorientować na wszelki wypadek jak zostało to zapisane w umowie. Reklamacje należy składać nie u agenta, a u organizatora wycieczki. Swoich praw można też dochodzić na drodze sądowej, nawet jeśli w 14 dni po powrocie z wyjazdu nie złożyło się reklamacji.

Talenty.pl

Administracja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za materiały dodawane przez użytkowników, którzy podczas rejestracji zaakceptowali regulamin serwisu. Jeśli uważasz, że materiał znajdujący się w naszym serwisie łamie prawo, bądź narusza zasady, możesz zgłosić ten fakt do administracji serwisu.

Cookies

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi..

Mamy talent!

Talenty to serwis z prawdziwymi inspiracjami.
Nasi przyjaciele:
techpedia.pl
navtur.pl
czytadelko.pl