Jak poprawić pamięć?

Dodał: patricia · Data: 2015-09-07 · Obejrzano: 1233 razy
Zdrowie
Jak poprawić pamięć?

Problemy z pamięcią i koncentracją nie muszą oznaczać czegoś poważnego, choroby. Często ich przyczyną jest niewłaściwa dieta, w której brakuje odpowiednich mikro- i makroelementów, dzięki którym nasz mózg funkcjonuje prawidłowo. Pamięć mogą usprawnić też odpowiednie czynności, które mobilizują umysł do wysiłku.

1. Zmuszaj mózg do pracy.
Nie pozwalaj, by mózg się rozleniwiał, dostarczaj mu regularnie różnych bodźców. W jaki sposób? Czytaj jak najwięcej książek, rozwiązuj zagadki logiczne i krzyżówki, dużo rozmawiaj z innymi ludźmi, ucz się języków obcych lub gry na instrumentach. Ważne jest także uprawianie sportu i regularne spacery, które poprawiają krążenie krwi, dzięki czemu neurony otrzymują więcej tlenu i substancji odżywczych. Niemniej ważna jest odpowiednia dawka snu, ponieważ podczas niego w naszym mózgu tworzą się nowe połączenia między neuronami. Dzięki niemu informacje z całego dnia utrwalają się w pamięci długoterminowej.

2. Właściwa dieta to z jednej strony unikanie tego co szkodzi, a z drugiej jadanie pokarmów bogatych w ważne dla mózgu substancje.
 
Co warto jeść? Pokarmy zawierające magnez.  W codziennej diecie powinno więc znaleźć się kakao, czekolada (zwłaszcza "gorzka"), soja, kiwi, orzechy włoskie, słonecznik, ciemne pieczywo i kasze. Ważne są także produkty zawierające witaminę B1, ponieważ jednym z objawów jej niedoboru jest właśnie pogorszenie pamięci i koncentracji. Wit. B znajdziemy w w drożdżach piwnych, nasionach słonecznika, zielonych warzywach, roślinach strączkowych, wątróbce, suszonych owocach, ciemnym pieczywie i w kiełkach pszenicy.
Bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania neuronów są kwasy Omega-3. Te wielonienasycone kwasy tłuszczowe zawarte są głównie w tłustych rybach, w tuńczyku, łososiu, sardynkach, makreli, dorszu, śledziu, a także – w mniejszych ilościach – w orzechach włoskich i brazylijskich. Zamiast słodkich przekąsek warto mieć pod ręką migdały i orzechy (zwłaszcza laskowe i włoskie), bogate w wit. E, PP oraz witaminy z grupy B, magnez, cynk, potas i żelazo.
Doraźnie umysł dobrze rozjaśnia picie zielonej herbaty, która działa pobudzająco i odprężająco, usuwa senność i zmęczenie, poprawia nastrój i koncentrację. Kawa działa co prawda szybciej, ale znacznie krócej, poza tym jej nadmiar powoduje skutej przeciwny - pojawiają się trudności z koncentracją i niepokój. Kawa wypłukuje także z organizmu witaminę B1, magnez oraz inne cenne składniki.
Jeśli chodzi o zioła czy suplementy diety - warto sięgnąć po preparaty zawierające żeń-szeń (pobudza układ nerwowy, pomagając jednocześnie w walce z fizycznym i psychicznym stresem) oraz miłorząb japoński (poprawia wydolność umysłową, chroni układ nerwowy i usprawnia krążenie mózgowe i obwodowe).
Na co dzień należy dbać nie tylko o to co się je, ale i jak często. Mózg potrzebuje bowiem regularnego dostarczania mu glukozy, jej braki oraz niedostateczna ilość innych, cennych substancji doprowadza do niekorzystnych zmian w hipokampie, części odpowiedzialnej za pamięć i proces uczenia się.